PROTEINELE

PROTEINELE

PROTEINELE sunt macronutrienti esentiali pentru o serie intreaga de procese fiziologice, avand un rol central in sinteza si mentinerea echilibrului musculaturii, enzimelor, hormonilor, oaselor, cartilajelor, parului si pielii.

Esentiale in procesul de slabire, in cresterea musculara si in imbunatatirea metabolismului, proteinele sunt structura de baza a celulelor vii.

„Caramizile” care construiesc proteinele se numesc  aminoacizi, care sunt de doua feluri: esentiali si neesentiali. Din 20 de aminoacizi identificati, noua sunt considerati esentiali si nu sunt fabricati de catre corp, acestea trebuie sa provina neaparat din dieta. PROTEINE

Titulatura de „neesential” semnifica faptul ca acestia nu trebuie sa ajunga neaparat in organism din sursele exterioare, deoarece corpul ii poate sintetiza pe baza altor substante, in special din aminoacizii esentiali.

Tot proteinele contribuie la instalarea senzatiei de satietate si actioneaza ca un combustibil suplimentar pentru organism in productia de energie, alaturi de carbohidrati si grasimi.

Prin urmare, acesti nutrienti sunt o parte importanta pentru orice nutritie echilibrata, daca aportul lor zilnic este unul bine dozat.

Din ce sunt constituite proteinele:

Din punct de vedere biochimic, proteinele sunt molecule organice constituite din aminoacizi interconectati prin legaturi chimice, astfel incat sa creeze structuri tridimensionale care sunt foarte importante pentru functionarea organismului.

Exista doua categorii principale de aminoacizi in corpul uman aminoacizii esentiali (pe care organismul nu ii poate produce si pe care ii preia din hrana), aminoacizii esentiali conditionat (pe care corpul nu ii produce in cantitati suficiente intotdeauna) si aminoacizii neesentiali (sunt produsi de organism).

– aminoacizi esentiali: histidina, izoleucina, leucina, metionina, fenilalina, treonina, triptofan, valina;
– aminoacizi esentiali conditionat: arginina, cisteina, glutamina, tirozina;
– aminoacizi neesentiali: alanina, asparagina, acid aspartic, acid glutamic, prolina, serina.

De ce sunt importante proteinele:

In timpul digestiei, organismul descompune proteinele provenite din hrana in aminoacizi individuali, care ajung apoi in fluxul sanguin, de unde se transfera catre celule. Procesul este unul ciclic.

De vreme ce organismul are nevoie de proteine si aminoacizi pentru a produce molecule esentiale (enzime, hormoni, neurotransmitatori si anticorpi), fara un aport corespunzator al acestor nutrienti, corpul nu mai poate functiona in mod optim.

Proteinele ajuta la inlocuirea celulelor deficitare, transporta diverse substante in intregul organism si contribuie la dezvoltarea si repararea tesuturilor.

Consumul de proteine ajuta si la cresterea nivelului hormonului numit glucagon, implicat in procesul de metabolizare si stocare a grasimilor. Glucagonul este secretat cand nivelul glicemiei din sange scade, proces care determina ficatul sa descompuna glicogenul stocat in glucoza. Tot proteinele declanseaza eliberarea acizilor grasi esentiali din tesutul adipos si transformarea lor in energie la nivel celular.

Aportul zilnic recomandat de proteine:

Aportul de proteine necesar in fiecare zi poate sa fie unul diferit de la o persoana la cealalta, intrucat acesta variaza in functie de cativa factori individuali, printre care se numara unul foarte important nivelul de activitate fizica.

Recomandarile specialistilor arata ca este necesara o doza zilnica a proteinelor de 0,8 grame pe kilogram de masa corporala. De pilda, o persoana care cantareste 68 de kilograme are nevoie de aproximativ 54 de grame de proteine in fiecare zi. Aceste repere se refera la prevenirea unei deficiente si nu reflecta cantitatea optima de proteine, in special pentru sportivi (care au nevoie de un aport superior in regimul alimentar).

In cazul atletilor care respecta un antrenament intensiv, necesarul de proteine poate creste pana la 1.4 – 2.0 grame pe kilogram de masa corporala. Astfel, un sportiv care cantareste 68 de kilograme va avea nevoie de circa 95-135 grame de proteine in meniul zilnic.

Masura in care introduceti proteinele in dieta nu trebuie sa tina cont doar de evitarea unor carente in acest nutrient, ci si imbunatatirea randamentului functiilor de baza ale organismului sistemul imunitar, satietatea, controlul greutatii si performanta fizica.

Un consum sporit al acestor nutrienti poate sa ajute la mentinerea unui tonus muscular excelent si a unui sistem imunitar puternic.

Abuzul de proteine:

Atunci cand o persoana urmeaza un regim alimentar in care proteinele se regasesc in cantitati mari, cele suplimentare pot fi convertite in zahar sau lipide la nivel organic. Chiar si asa, proteinele nu sunt transformate la fel de repede in tesut adipos, datorita efectului termic (cantitatea de energie necesara pentru digerarea, absorbtia si transportul proteinelor in corp) mult mai puternic decat cel rezultat din procesarea carbohidratilor si a grasimilor.

In timp ce 30% din energia rezultata din procesarea proteinelor se indreapta catre procesul digestiei, absorbtie si asimilare de nutrienti, doar 8% din energia carbohidratilor si 3% din energia grasimilor este directionata in acelasi scop.PROTEINELE

Ce sunt hidrolizatele, izolatele si concentratele proteice?

Suplimentarea cu hidrolizate, izolate și concentrate proteice s-a dovedit mai mult decât utilă, chiar necesară, celor care doresc să își crească masa musculară prin antrenamente fizice, care vor să beneficieze de un aport susţinut de proteine ferit de exces de grăsimi sau carbohidrați, și de cei care vor să își țină apetitul sub control, să ardă grăsimile sau să se recupereze după antrenamente. Întrebarea la care este necesar să se răspundă este: ce trebuie ales dintre aceste produse în funcție de nevoi?

Având în vedere că există o gamă largă de concentrate proteice, concentrate proteice naturale, proteine hidrolizate, izolate proteice și multe altele, trebuie să o luăm pe rând:

Hidrolizatele proteice

Când ne referim la hidrolizate, în general ne referim la procesele tehnologice utilizate pentru ca proteinele să fie divizate în lanţuri mai mici de aminoacizi. Specialiștii în fitness, culturism și nutriție consideră că hidrolizatul din izolat proteic din zer este unul dintre cele mai populare hidrolizate și unul dintre cele mai bine cotate suplimente disponibile, fiind mult superior altor surse de proteine. Zerul hidrolizat este foarte bun pentru recuperarea după antrenament și refacerea rezervelor de glicogen. De asemenea, în general, hidrolizatele sunt recomandate a fi consumate imediat după antrenament, deoarece susțin refacerea organismului și a musculaturii.

Izolatele proteice

În categoria izolatelor proteice putem întâlni izolat proteic din soia sau izolat proteic din zer. Izolatele din zer sunt cele mai recomandate produse pentru culturiști, deoarece dețin cea mai mare concentraţie de proteine (90-95%) în paralel cu o cantitate foarte mică (sau inexistentă) de grăsime şi lactoză. De aceea, izolatele mai sunt recomandate și persoanelor cu intoleranță la lactoză.

Concentratele proteice

Concentratele proteice, cum ar fi concentratele proteice din zer, se recomandă celor care nu au probleme cu toleranța la lactoză și își doresc să beneficieze și de celelalte avantaje pe care le aduc concentratele proteice naturale: prezența imunoglobulinelor. Concentratele proteice din zer au o concentraţie de proteine variind între 25 – 89%, cu o medie generală de 80%. Concentratele de proteine din zer conţin lactoză, grăsimi şi minerale.

Când se folosesc hidrolizatele, izolatele și concentratele proteice?

Așa cum am mai spus, aceste suplimente se utilizează în programele ce implică antrenamente fizice susținute, fie de ardere a grăsimilor, fie de mărire a masei musculare. Specialiștii recomandă utilizarea combinată a acestora, pentru a asigura organismului surse variate de proteine. Ceea ce este cel mai important este modul de consumare a diverselor suplimente proteice. Acest consum trebuie făcut cu respectarea indicațiilor.

Pentru cine sunt recomandate hidrolizatele, izolatele și concentratele proteice?

Suplimentarea organismului cu proteine este recomandată tuturor celor care depun un efort fizic intens pentru a își mări masa musculară și a își îmbunătăți forța fizică.

UNA DINTRE CELE MAI BUNE PROTEINE DE LA PRO NUTRITION ESTE WPI. ACEASTA ARE O CONCENTRATIE DE 86% PER 100 GR.

Din acest motiv dar si datorita unui foarte bun raport pret calitate, WPI de la Pro Nutrition este cel mai vandut supliment proteic din Romania.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *